دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

شبکه بهداشت و درمان نظرآباد

emam
جهش تولید با مشارکت مردم
31 شهریور 1404 سایت قدیم English
bg
اقدامات سازمانی واحد توسعه شبکه (گسترش)

الف) برنامه پزشک خانواده

تعریف : اجرای هر برنامه و طرحی در محیط روستایی کشور زمانی موفق خواهد بود که از اصول حاکم بر مراقبت های اولیه بهداشتی پیروی کند لذا اصول برقراری عدالت اجتماعی، همکاری بین بخشی، مشارکت مردمی و استفاده از تکنولوژی مناسب مهمترین اصولی هستند که در تمامی مراحل اجرای برنامه به شکلی اجرایی باید به آنها توجه داشت واز آنان فاصله نگرفت . برنامه پزشک
خانواده و نظام ارجاع یکی از برنامه های مهم برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی در بخش بهداشت و درمان کشور است .

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با مساعدت مجلس شورای اسلامی و با همکاری صمیمانه سازمان بیمه خدمات درمانی از اواخر اسفند ماه سال 1383 طرح بسیج همگانی پزشک خانواده و بیمه روستائیان را آغاز کرده و بدین وسیله زمینه لازم برای ارائه هر چه بهتر خدمات بهداشتی درمانی به روستائیان را فراهم نموده است .

پزشک خانواده حداقل دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی و مجوز معتبر پزشکی است .
پزشک خانواده در نخستین سطح خدمات عهده دار خدمات پزشکی سطح اول است.

  تیم سلامت شامل : پزشک – بهورز – ماما یا پرستار و... می باشد .

 

  خدماتی که در تعهد واحد پزشک خانواده قرار دارد :

  آموزش :

1.       آموزش محیط های حامی سلامت

2.       سیاست های حامی سلامت

3.       اقدام جامعه به سمت سلامت

  پیشگیری :

1.       سلامت خانواده و جمعیت ( سلامت مادران،کودکان،تنظیم خانواده،برنامه غربالگری، سرطانهای زنان ، سلامت سالمندان )

2.       مدیریت بیماریهای واگیر دار (ایمن سازی و واکسیناسیون )

3.       مدیریت بیماریهای غیر واگیر ( غربالگری دیابت و پر فشاری خون )

  درمان :

1.       ویزیت بیماران

2.       تزریقات و پانسمان و اقدامات ساده جراحی و بالینی

3.       ویزیت مشاوره در منزل در شرایط خاص

4.       درمان فوریت های سوءمصرف مواد

  خدمات :

1.       ثبت نام جمعیت تحت پوششو تکمیل پرونده سلامت

2.       ثبت اطلاعات هربار مراجعه فرد در پرونده سلامت

3.       ارجاع مراجعین نیازمند به سطوح بالا

4.       پیگیری بیماران و بازخورد از سطوح ارجاع

5.       تنظیم گزارش مورد نیاز و تبادل اطلاعات با پزشکان درگیر

  مدیریت سلامت :

1.       ثبت دادها و مدیریت اطلاعات سلامت افراد و جمعیت تحت پوشش

2.       اقدام به حل مسائل بهداشتی از طریق همکاریهای درون بخشی و بین بخشی

3.       تلاش در حل مسائل سلامت جامعه از راه جلب مشارکت های مردمی

4.       همکاری در اجرای برنامه های استانی و کشوری

5.       همکاری در برنامه های مقابله با بلایای طبیعی و عضویت در تیم های مذکور

6.       پایش و ارزشیابی خدمات تیم سلامت

 

  سطوح خدمات :

  سطح اول : پزشک عمومی – ماما-بهورز

  سلسله ای از مراقبت ها و خدمات را بطور سرپایی عرضه می کنند و در صورت لزوم شخص را به سطح دوم ارجاع می دهند .

  سطح دوم : در آن پزشکان متخصص ارجاع شدگان پزشک خانواده را می پذیرند و پس از تشخیص و درمان اعم از سرپایی یا بستری نتیجه را به پزشک خانواده اعلام می کنند .

  سطح سوم : در آن پزشکان فوق تخصص در رشته های مختلف سرپایی یا بستری خدمات و مراقبت های مخصوص را ارائه می کنند .

 

  ب )نیروی انسانی:( Human Resource )

  - تعیین اولویت ها و نیازهای نیروی انسانی واحدهای ارایه دهنده خدمات

  - نظارت مستمر بر توزیع تعیین محل خدمت مشمولین طرح لایحه و پیام آوران

  - نیازسنجی و بررسی آمار وضعیت پرسنلی کلیه مشاغل بهداشتی درمانی به تفکیک شهرستان و تهیه نمودار آمار کلیه مراکز شهری روستایی و روستایی

  - اصلاح ساختار و تشکیلات پرسنلی

 

 

  ج)آموزش و باز آموزی : ( Education )

  - نیاز سنجی آموزشی گروههای تخصصی هر واحد در شهرستان هماهنگی لازم با مدیریت   تشکیلات بودجه و آموزش دانشکده

  - مدیریت تشکیلات بودجه وآموزش دانشکده

  - ارسال فرمهای مشخصات دورهای آموزشی

  - صدور گواهی نامه امتیاز دار جهت شرکت کنندگان در دورهای آموزشی

 

  خ) برنامه مشارکت مردمی : ( Public participation )

  برنامه مشارکت مردمی در نظام سلامت به عنوان یک عملیات فراگیر برای دستیابی به اهداف سلامت از طریق بالا یردن آگاهی ها و مهارتهای بهداشتی و اجتماعی در قبول مسئولیت های فردی در برابر محیط زیست و اجتماع اجرا می شود و در چارچوبی گسترده تراز یک برنامه بهداشتی زمینه ساز رسیدن به توسعه مداوم و پایدارمی باشد .

  عمده ترین فعالیت ها به شرح ذیل است :

 

  الف– ارتقاء سطح کمی برنامه داوطلبان سلامت بهداشت :

1.       جذب داوطلبان سلامت جدید و گسترش برنامه درمناطق شهری

2.       داوطلب سلامت روستایی

3.       داوطلب سلامت افاغنه

4.       داوطلب سلامت صنوف

 

  ب – ارتقاء‌ سطح مشارکت داوطلبان سلامت :

1.       اجرای برنامه داوطلب سلامت مربی

2.       اجرای برنامه داوطلب سلامت تخصصی

3.       جلب مشارکت حوزویان و روحانیون

4.       جلب مشارکت دانش آموزان

5.       جلب مشارکت خیرین و واقفین ( مجامع خیرین و واقفین سلامت )

6.       جلب مشارکت بانوان ( داوطلبان محلات )

7.       جلب مشارکت بسیجیان ( نیروهای نظامی و انتظامی)

8.       جلب مشارکت فرهنگسراها

9.       جلب مشارکت اصحاب هنر و رسانه

10.   جلب مشارکت دانشجویان

11.   جلب مشارکت کانون های فرهنگی ، هنری ،مساجد کشور ( وزارت ارشاد)

12.   جلب مشارکت کارگران صنایع بالای 500 نفر کارگر

13.   جلب مشارکت سازمانهای دولتی و غیردولتی

 

  پ – ارتقاء سطح آگاهی داوطلبان سلامت بهداشت وپرسنل بهداشتی :

1.       برگزاری کارگاه شیوه نوین آموزش

2.       برگزاری کارگاه آموزشی وبازآموزی

3.       کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیردرشهرستانها ( قلبی – عروقی ، دیابت ، فشار خون و... )

4.       آموزش و توجیه نیروهای جدیدالورود

5.       تالیفات و انتشارات

6.       تعلیم داوطلبان سلامت آموزش سلامت

 

  ث – ارتقاء سطح ارتباطات وانگیزه داوطلبان سلامت :

1.       اجرای برنامه ارتباط با رابط و معرفی داوطلبان سلامت به جامعه

2.       برگزاری مراسم بزرگداشت روزجهانی داوطلب

3.       سفرهای برون شهرستان و اردوهای درون شهرستان

4.       اطلاع رسانی

5.       مهارت آموزی داوطلبان سلامت

 

  ج – سنجش و برنامه ریزی ساختار مشارکت مردمی :

1.       برگزاری جلسات هماهنگی کارشناسان و کاردانان مشارکت مردمی

2.       تهیه گزارش ، بررسی و تجزیه و تحلیل فرمهای آماری

3.       نظارت و ارزشیابی برنامه های مشارکت مردمی

4.       تحقیقات کاربردی  

 

 

 

  معرفی داوطلبان سلامت :

  تامین وسلامتی که یکی از زیر بنایی ترین ابعاد تکامل اجتماعی بشر است ، شاید بیش از جنبه های دیگر توسعه نیازمند همکاری عمومی باشد . چرا که آگاهی ، احساس مسئولیت و اقدام کلی تک تک افراد برای تامین سلامت عمومی ضروری است . از آنجایی که با مشارکت و دخالت مردم میتوان نیازهای جامعه را شناخت ، برای آن برنامه ریزی نمود ، برنامه را اجرا و با تکیه به این نیروها دوام و استمرار آن را ضمانت کرد داوطلبان سلامت پیشتازان این همیاری عمومی هستند که داوطلبانه و ایثار گرانه قدم در راه مشارکت مردم در تامین و ارتقاء سطح سلامت جامعه می گذارند .

  

  داوطلب سلامت کیست ؟

  داوطلبان سلامت افرادی هستند که به طور داوطلبانه با نیت کسب رضای خداوند و خدمت به همنوعان خود با بخش بهداشت همکاری می نمایند .

  شرایط انتخاب داوطلبان سلامت چیست ؟

  1- حداقل سواد خواندن و نوشتن

  2- علاقه مندی

  3- رازداری و صداقت

  4- رضایت همسر

  چهارچوب فعالیتهای داوطلبان سلامت ( شرح انتظارات )  :

  5- هفته ای یک ساعت در کلاسهای آموزشی که در واحد بهداشتی تشکیل می شود شرکت نموده ودر مورد مسائل بهداشتی آموزش می بینند .

  6- وظیفه دارند آموزشهای بهداشتی کسب شده را به خانواده هایی که در همسایگی آنها قرار دارند منتقل نمایند .

  7- اگر افرادی که جزء گروههای هدف برنامه های بهداشتی هستند ، به موقع به واحد بهداشتی درمانی مراجعه نکنند ، وظیفه دارند دعوتنامه ای را که از طرف کارمندان  بهداشتی تنظیم شده به آنها برسانند .

  8- می توانند با همفکری و همکاری همسایگانشان و راهنمایی کارمندان بهداشتی برای حل مشکلات محله ی خود اقدام نمایند .

  9- شرکت در کلاسهای آموزشی و آشنایی با داوطلبان سلامت دیگر موجب شده ، توانمندیهایشان در سایر زمینه های توسعه ی سلامت افزایش یابد .

  مهمترین چیزی که آموخته اند این است که :

  سلامت آنان به سلامتی سایر افراد جامعه وابسته است . پس باید دست در دست یکدیگر گذاشته و برای دستیابی به سلامتی همگانی اقدام نمایند

  هدف :

  ارتقاء سطح سلامت جامعه از طریق جلب مشارکت فعال افراد جامعه  شما چگونه می توانید داوطلب سلامت شوید ؟

  شما هم میتوانید یک داوطلب سلامت باشید در صورتیکه علاقمندید در سرنوشت سلامت جامعه خود سهم شوید و قسمتی از مسئولیت انسانی و خداپسندانه ارتقاء سلامت جامعه را به عهده گیرید می توانید به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی خود مراجعه نموده و به عنوان داوطلب سلامت ثبت نمائید یابا شماره تلفن 45385010 واحد گسترش مرکز بهداشت شهرستان نظرآباد تماس حاصل فرمائید .

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: